ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE W DOMU

Nauczyciel: Beata Majczak

Przedmiot: zajęcia logopedyczne 11

Temat zajęć: Konkurs logopedyczny dla klas I-III „Kartka z wymarzonej podróży”.

Cele: Usprawnianie motoryki artykulacyjnej. Doskonalenie wymowy trudnych polskich głosek.

 


 

Materiały do pracy dla uczniów

1. Tym razem nieco inna forma ćwiczeń logopedycznych.

 

2. Wskazanie materiałów do pracy:

a) materiał wyrazowy z wybranymi głoskami spośród: SZ, Ż(RZ), CZ, DŻ; S, Z, C, DZ; R;

b) kartka – format A3 lub A4; technika dowolna – farby, kredki, plastelina itp.

 

3. Zadaniem uczestników konkursu jest przygotowanie, przedstawiającej wymarzoną podróż,  ilustracji, dzięki której uczniowie mogą doskonalić wymowę trudnych polskich głosek: SZ, Ż(RZ), CZ, DŻ lub S, Z, C, DZ oraz R.

Praca powinna zawierać jak najwięcej elementów związanych z jedną bądź kilkoma wymienionymi głoskami.

Pod uwagę będą brane następujące kryteria: samodzielność i estetyka pracy, atrakcyjność i poprawność materiału językowego.

 

4. Pracę należy sfotografować, a zdjęcie przesłać przez Office 365 do piątku, 5 czerwca 2020 r.

 



Nauczyciel: Beata Majczak

Przedmiot: zajęcia logopedyczne 10

Temat zajęć: Utrwalanie głoski.

Cele: Podnoszenie sprawności narządów artykulacyjnych (warg i języka); prawidłowa artykulacja głosek.

 


 

Materiały do pracy dla uczniów

1. Przypominam o systematycznym wykonywaniu ćwiczeń usprawniających pracę warg i języka. Proszę pamiętać, by ćwiczyć przed lustrem, najlepiej pod kontrolą osoby dorosłej. Następnie można przejść do ćwiczeń utrwalających.

 

2. Wskazanie materiałów do pracy:

a) materiał wyrazowy – rymowanki, wierszyki;

b) strony internetowe - ćwiczenia.

 

3. Polecenia:

a) Wykonaj ćwiczenia usprawniające motorykę artykulacyjną, np.:

https://www.youtube.com/watch?v=ByPswCAGrq8

b) Przeczytaj wierszyk (z głoską, którą utrwalasz). Początkowe dwie – trzy zwrotki lub 6-8 wersów naucz się na pamięć:

- z głoską R – Jan Brzechwa „Na straganie”:

http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/nastraganie.php

- z głoskami „szumiącymi” – Ludwik Jerzy Kern „Panie Wietrze”:

http://wierszykidladzieci.pl/inne/panie-wietrze.php

- z głoskami „syczącymi” – Ludwik Jerzy Kern „Panie Wietrze”:

http://wierszykidladzieci.pl/inne/panie-wietrze.php

- z głoską T – Jan Brzechwa „Siedmiomilowe buty”:

http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/siedmiomilowe-buty.php

- z głoską K, G – Maria Konopnicka „Kukułeczka”:

http://wierszykidladzieci.pl/konopnicka/kukuleczka.php

 



Nauczyciel: Beata Majczak

Przedmiot: zajęcia logopedyczne  9

Temat zajęć: Utrwalanie głoski.

Cele: Podnoszenie sprawności narządów artykulacyjnych (warg i języka); prawidłowa artykulacja głosek.

 


 

Materiały do pracy dla uczniów

 

1.Przypominam o systematycznym wykonywaniu ćwiczeń usprawniających pracę warg i języka. Proszę pamiętać, by ćwiczyć przed lustrem, najlepiej pod kontrolą osoby dorosłej. Następnie można przejść do ćwiczeń utrwalających.

 

2. Wskazanie materiałów do pracy:

a) materiał wyrazowy – rymowanki, wierszyki;

b) strony internetowe - ćwiczenia.

 

3. Polecenia:

a) Wykonaj ćwiczenia oddechowe i usprawniające motorykę artykulacyjną, np.:

https://www.ekreda.pl/public/view/5256139364106240                           

https://www.youtube.com/watch?v=xzi4opc7Rv4

 

b) Przeczytaj wierszyk (z głoską, którą utrwalasz) i ułóż zdania z wyrazami wypisanymi  z tekstu:

- z głoską R – Jan Brzechwa „Na wyspach Bergamutach”:

http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/na-wyspach-bergamutach.php

- z głoskami „szumiącymi” – Jan Brzechwa „Pomidor”:

http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/pomidor.php

- z głoskami „syczącymi” – Jan Brzechwa „Siedmiomilowe buty””:

http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/siedmiomilowe-buty.php

-z  głoskami  Ś, Ć, DŹ – Jan Brzechwa „Ptasi mózg”:

https://poezja.org/wz/Brzechwa_Jan/3425/Ptasi_m%C3%B3zg

- z głoską K, G – Jan Brzechwa „Tydzień”:

https://poezja.org/wz/Brzechwa_Jan/3329/Tydzie%C5%84

 



Nauczyciel: Beata Majczak

Przedmiot: zajęcia logopedyczne 8

Temat zajęć: Utrwalanie głoski.

Cele: Podnoszenie sprawności narządów artykulacyjnych (warg i języka); prawidłowa artykulacja głosek.

 


 

Materiały do pracy dla uczniów

1. Przypominam o systematycznym wykonywaniu ćwiczeń usprawniających pracę warg i języka. Proszę pamiętać, by ćwiczyć przed lustrem, najlepiej pod kontrolą osoby dorosłej. Następnie można przejść do ćwiczeń utrwalających.

 

2. Wskazanie materiałów do pracy:

a) materiał wyrazowy –  wierszyki;

b) strony internetowe - ćwiczenia.

 

3. Polecenia:

a) Ćwiczenia oddechowe i usprawniające motorykę artykulacyjną, np.:

https://www.youtube.com/watch?v=MOYBq4_PRf8

b) Czytaj powoli  wierszyk (z głoską, którą utrwalasz):

- z głoską R – Agnieszka Karcz „W pracowni krawcowej”:

http://wierszykidladzieci.pl/karcz/pracownia-krawcowa.php

- z głoskami „szumiącymi” – Agnieszka Karcz „W pracowni krawcowej”:

http://wierszykidladzieci.pl/karcz/pracownia-krawcowa.php

- z głoskami „syczącymi” – Agnieszka Karcz „Kosmos”:

http://wierszykidladzieci.pl/karcz/kosmos.php

- z  głoskami  Ś, Ź, Ć, DŹ – Martynas  Vainilaitis „Mieszek śmieszek”:

http://wierszykidladzieci.pl/inne/mieszek-smieszek.php

- z głoską T, D – Agnieszka Karcz „Domek”:

http://wierszykidladzieci.pl/karcz/domek.php

- z głoską L – Rafał Lasota „Kraina wielkoludów”:

http://wierszykidladzieci.pl/lasota/kraina-wielkoludow.php

 



Nauczyciel: Beata Majczak

Przedmiot: zajęcia logopedyczne 7

Temat zajęć: Utrwalanie głoski.

Cele: Podnoszenie sprawności narządów artykulacyjnych (warg i języka); prawidłowa artykulacja głosek.

 


 

Materiały do pracy dla uczniów

1.Przypominam o systematycznym wykonywaniu ćwiczeń usprawniających pracę warg i języka. Proszę pamiętać, by ćwiczyć przed lustrem, najlepiej pod kontrolą osoby dorosłej. Następnie można przejść do ćwiczeń utrwalających.

 

2. Wskazanie materiałów do pracy:

a) materiał wyrazowy –  wierszyki;

b) strony internetowe - ćwiczenia.

 

3. Polecenia:

a) Ćwiczenia oddechowe i usprawniające motorykę artykulacyjną, np.:

https://www.youtube.com/watch?v=7cS5gxWwTUA

b) Przeczytaj wierszyk (z głoską, którą utrwalasz). Ułóż zagadki z kilkoma wyrazami wypisanymi z tekstu:

- z głoską R – Małgorzata Płonowska „Krokodyl”:

http://wierszykidladzieci.pl/inne/krokodyl.php

- z głoskami „szumiącymi” – Dorota Gellner „Szły raz myszy…”:

http://wierszykidladzieci.pl/gellner/szly-raz-myszy.php

- z głoskami „syczącymi” – Natalia Usenko „Miś i Księżyc”:

http://wierszykidladzieci.pl/inne/mis-i-ksiezyc.php

-z  głoskami  Ś, Ź, Ć, DŹ – Natalia Usenko „Miś i Księżyc”:

http://wierszykidladzieci.pl/inne/mis-i-ksiezyc.php

- z głoską T – Agnieszka Galica „Komputer zachorował”:

http://wierszykidladzieci.pl/inne/komputer-zachorowal.php

- z głoską L – Małgorzata Flis „Pantofelki”:

http://wierszykidladzieci.pl/flis/pantofelki.php

 



Nauczyciel: Beata Majczak

Przedmiot: zajęcia logopedyczne 6

Temat zajęć: Utrwalanie głoski.

Cele: Podnoszenie sprawności narządów artykulacyjnych (warg i języka); prawidłowa artykulacja głosek.

 


 

Materiały do pracy dla uczniów

1. Przypominam o systematycznym wykonywaniu ćwiczeń usprawniających pracę warg i języka. Proszę pamiętać, by ćwiczyć przed lustrem, najlepiej pod kontrolą osoby dorosłej. Następnie można przejść do ćwiczeń utrwalających.

 

2. Wskazanie materiałów do pracy:

a) materiał wyrazowy – rymowanki, wierszyki;

b) strony internetowe - ćwiczenia.

 

3. Polecenia:

a) Wykonaj ćwiczenia oddechowe i usprawniające motorykę artykulacyjną, np.:

https://www.youtube.com/watch?v=zy79IP8oH9s

b) Przeczytaj wierszyk (z głoską, którą utrwalasz) i ułóż zdania z wyrazami wypisanymi  z tekstu:

- z głoską R – Jan Brzechwa „Dwie krawcowe”:

http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/dwie-krawcowe.php

- z głoskami „szumiącymi” – Jan Brzechwa „Kaczka dziwaczka”:

http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/kaczka-dziwaczka.php

- z głoskami „syczącymi” – Jan Brzechwa „Psie smutki”:

http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/psie-smutki.php

- z  głoskami  Ś, Ć, DŹ – Maria Konopnicka „Bociek”:

http://wierszykidladzieci.pl/konopnicka/bocian.php

- z głoską T: Julian Tuwim „Pstryk”:

http://wierszykidladzieci.pl/tuwim/pstryk.php

- z głoską K: Jan Brzechwa „Kulki”:

http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/kulki.php

 



Nauczyciel: Beata Majczak

Przedmiot: zajęcia logopedyczne 5

Temat zajęć: Utrwalanie głoski.

Cele: Podnoszenie sprawności narządów artykulacyjnych (warg i języka); prawidłowa artykulacja głosek.

 


 

Materiały do pracy dla uczniów

1.Przypominam o systematycznym wykonywaniu ćwiczeń usprawniających pracę warg i języka. Proszę pamiętać, by ćwiczyć przed lustrem, najlepiej pod kontrolą osoby dorosłej. Następnie można przejść do ćwiczeń utrwalających.

 

2. Wskazanie materiałów do pracy:

a) materiał wyrazowy - wierszyki;

b) strony internetowe - ćwiczenia.

 

3. Polecenia do lekcji:

a) Ćwiczenia oddechowe i usprawniające motorykę artykulacyjną, np.:

https://www.youtube.com/watch?v=Eevay-0oq6Y

 

b) Z wierszyków wypisz wyrazy:

- z głoską R – Anna Kaca „Żabie kaprysy”:

http://wierszykidladzieci.pl/kaca/kaprysy.php

- z głoskami „szumiącymi” – Anna Kaca „Kalosze”:

http://wierszykidladzieci.pl/kaca/kalosze.php

- z głoskami „syczącymi” – Anna Kaca „Sroczka złodziejka”:

http://wierszykidladzieci.pl/kaca/zlodziejka.php

-z  głoskami  Ś, Ź, Ć – Dorota Gellner „Śniadanko baranka”:

http://wierszykidladzieci.pl/gellner/sniadanko-baranka.php

- z głoską T: Wanda Chotomska „Hipopotam”:

http://wierszykidladzieci.pl/inne/hipopotam-lubi-bloto.php

 



Nauczyciel: Beata Majczak

Przedmiot: zajęcia logopedyczne 4

Temat zajęć: Utrwalanie głoski.

Cele: Podnoszenie sprawności narządów artykulacyjnych (warg i języka); prawidłowa artykulacja głosek.

 


 

Materiały do pracy dla uczniów

1. Przypominam o systematycznym wykonywaniu ćwiczeń usprawniających pracę warg i języka. Proszę pamiętać, by ćwiczyć przed lustrem, najlepiej pod kontrolą osoby dorosłej. Po wykonaniu tych ćwiczeń można przejść do utrwalania głoski.

 

2. Wskazanie materiałów do pracy:

a) ćwiczenia usprawniające podane poniżej;

b) materiał wyrazowy (wierszyki)  - strony internetowe.

 

3. Polecenia do lekcji:

a) Ćwiczenia oddechowe i usprawniające motorykę artykulacyjną, np.:

- dmuchanie przez słomkę na piłeczkę pingpongową,

- „wąchanie kwiatków” – wciąganie powietrza nosem i wypuszczanie ustami;

- powtórzone kilka razy rozciąganie i ściąganie zamkniętych ust ,

- parskanie,

- kląskanie,

- „malowanie” podniebienia czubkiem języka,

- dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów na zmianę,

- wypychanie na zmianę lewego i prawego policzka,

- robienie tzw. Łyżeczki,

- „mycie”  zębów czubkiem języka.

 

b) Ćwiczenia utrwalające:

- głoski szumiące:

http://paulabajkarnia.blogspot.com/2013/09/szelki-szymka-czyli-szeleszczacy.html

- głoska Ż:

http://paulabajkarnia.blogspot.com/2014/02/rozowy-gar-jerzego-czyli-zgrzytajacy.html

- głoska S:

https://www.ekreda.pl/public/view/6077027177201664

- głoska C

http://logomama.pl/wp-content/uploads/2016/07/Zdania-3xC-kod.pdf

- głoska Ś

http://wierszykidladzieci.pl/brzechwa/slimak.php

- głoski SZ, S, Ś:

http://wierszykidladzieci.pl/tuwim/spozniony-slowik.php

- głoska R:

http://wierszykidladzieci.pl/kaca/kaprysy.php

 



Nauczyciel: Beata Majczak

Przedmiot: zajęcia logopedyczne 3

Temat zajęć: Utrwalanie głoski.

Cele: Podnoszenie sprawności narządów artykulacyjnych (warg i języka); prawidłowa artykulacja głosek.

 


 

Materiały do pracy dla uczniów

1.Przypominam o systematycznym wykonywaniu ćwiczeń usprawniających pracę warg i języka. Proszę pamiętać, by ćwiczyć przed lustrem, najlepiej pod kontrolą osoby dorosłej. Po wykonaniu tych ćwiczeń można przejść do utrwalania głoski.

 

2. Wskazanie materiałów do pracy:

a) materiał wyrazowy;

b) strony internetowe.

 

3. Polecenia do lekcji:

a) Ćwiczenia oddechowe i usprawniające motorykę artykulacyjną, np.:

https://www.youtube.com/watch?v=zxf6rT_3DUc

https://www.youtube.com/watch?v=eT_47xZaVDU

 

b) Ćwiczenia utrwalające:

- głoski szumiące:

https://www.ekreda.pl/public/view/6137989504696320

- głoska SZ:

https://www.ekreda.pl/public/view/4916922721239040

- głoska S:

https://www.ekreda.pl/public/view/6077027177201664

- głoska Ś

https://www.ekreda.pl/public/view/5723113440411648

 



Nauczyciel: Beata Majczak

Przedmiot: zajęcia logopedyczne 2

Temat zajęć: Utrwalanie głoski.

Cele: Podnoszenie sprawności narządów artykulacyjnych (warg i języka); prawidłowa artykulacja głosek.

 


 

Materiały do pracy dla uczniów

 

1. Każdy uczeń uczęszczający na zajęcia logopedyczne ma zadanie, by systematycznie wykonywać ćwiczenia usprawniające pracę warg i języka. Proszę pamiętać, by ćwiczyć przed lustrem, najlepiej pod kontrolą osoby dorosłej. Po wykonaniu tych ćwiczeń można przejść do utrwalania głoski, np. korzystając z kart pracy (z materiałem wyrazowym), które uczeń otrzymał wcześniej na zajęciach.

 

2. Wskazanie materiałów do pracy:

 

a) karty pracy z zajęć logopedycznych - materiał wyrazowy;

 

b) strony internetowe:

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

https://czasdzieci.pl/czytanki/id,54299c-gloski_szumiace_sz.html

https://czasdzieci.pl/czytanki/id,53358d-cwiczenia_utrwalajace_artykulacje.html

https://czasdzieci.pl/czytanki/id,5386ad-cwiczenia_utrwalajace_artykulacje.html

https://czasdzieci.pl/czytanki/id,5365ec-cwiczenia_utrwalajace_artykulacje.html

https://www.youtube.com/watch?v=w1VSwHDwwko

 

3. Ćwiczenia:

a) ćwiczenia oddechowe oraz usprawniające narządy artykulacyjne, np. ze strony internetowej:

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

 

b) ćwiczenia utrwalające głoski:

- głoski szumiące:

https://czasdzieci.pl/czytanki/id,54299c-gloski_szumiace_sz.html

- głoska SZ:

https://czasdzieci.pl/czytanki/id,53358d-cwiczenia_utrwalajace_artykulacje.html

- głoska S:

https://czasdzieci.pl/czytanki/id,5386ad-cwiczenia_utrwalajace_artykulacje.html

- głoska R:

https://czasdzieci.pl/czytanki/id,5365ec-cwiczenia_utrwalajace_artykulacje.html

c) ćwiczenia poprawiające artykulację, dykcję:

https://www.youtube.com/watch?v=w1VSwHDwwko

 



Nauczyciel: Beata Majczak

Przedmiot: zajęcia logopedyczne 1

Temat zajęć: Ćwiczenia usprawniające motorykę artykulacyjną.

Cele: Podnoszenie sprawności narządów artykulacyjnych (warg i języka); prawidłowa artykulacja głosek.



 

Materiały do pracy dla uczniów

1. Każdy uczeń uczęszczający na zajęcia logopedyczne ma zadanie, by systematycznie wykonywać ćwiczenia usprawniające pracę warg i języka. Proszę pamiętać, by ćwiczyć przed lustrem, najlepiej pod kontrolą osoby dorosłej.

2. Wskazanie materiałów do pracy: karty pracy z zajęć logopedycznych. Dla tych, którzy nie będą mogli odnaleźć zestawu ćwiczeń wśród swoich materiałów, kilka podpowiedzi niżej.

3. Ćwiczenia:

a) oddechowe:

- dmuchanie na karteczkę zawieszoną na nitce,

- dmuchanie na wiatraczek;

b) usprawniające wargi:

- kilkakrotne otwieranie i zamykanie ust,

- powtórzone kilka razy rozciąganie i ściąganie zamkniętych ust ,

- naprzemienne wysuwanie warg do przodu (jak przy samogłosce u) i rozchylanie warg (jak przy samogłosce e),

- cmokanie,

- parskanie,

c) usprawniające język:

- kląskanie,

- „malowanie” podniebienia czubkiem języka,

- dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów na zmianę,

- wypychanie na zmianę lewego i prawego policzka,

- dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych dziąseł,

- robienie tzw. Łyżeczki,

- „liczenie” górnych zębów czubkiem języka.

4. Dla chętnych.

Przejrzyjcie swoje karty z materiałem wyrazowym, który otrzymywaliście na zajęciach logopedycznych w Szkole. Samodzielnie lub wspólnie z rodzicami spróbujcie ułożyć wierszyk lub krótką historyjkę z wykorzystaniem wybranych wyrazów, które były utrwalane. Tematyka pracy dowolna.

Swoje pomysły możecie przesłać przez dziennik elektroniczny.