KOŁO TEATRALNE

Nauczyciel: Bogumiła Pierzchanowska

Przedmiot: koło teatralne

Data realizacji: 29.05.2020 r.

Temat zajęć: Teatr światła i cienia.

Cele: Zainteresowanie chińskim teatrem cieni. Stworzenie własnego przedstawienia w teatrze światła i cienia.

 


 

Kochani, witam Was na kolejnych zajęciach. Dzisiaj zawędrujemy do Chin. Tam bowiem powstał teatr światła i cienia. Według legendy, jego powstanie jest związane z cesarzem Wudim, który nie mógł się pogodzić ze śmiercią swojej żony Li. Próbowano różnych sztuczek, by wyrwać go z depresji. Pewnego razu do cesarskiego pałacu przybył mędrzec, który obiecał, że pomoże cesarzowi. Rozwiesił w jednej z komnat specjalną tkaninę i powiedział, że Li, może się co wieczór pojawiać w pokoju cesarza, ale tylko jako cień. I rzeczywiście, wieczorem, cień ukochanej się pojawił, a cesarz po raz pierwszy od długiego czasu poczuł się szczęśliwy. Od tej pory, codziennie, czekał na wieczór i wszystko byłoby dobrze, gdyby pewnego wieczoru nie złamał obietnicy i nie dotknął tkaniny. Wówczas odkrył, że za ekranem stoi ów mędrzec z marionetką. Cesarzowi tak bardzo spodobał się ta sztuczka, że wybaczył mędrcowi oszustwo. Od tej pory była to jego ulubiona rozrywka, a z czasem stał się prawdziwą dziedziną sztuki.

 

Zapraszam Was do stworzenia własnego przedstawienie światło - cień. Jak to zrobić?

 

  1. Wybierz dowolny wiersz J. Brzechwy, W. Chotomskiej. J. Tuwima lub D. Wawiłow. Warunek jest taki, by był to tekst, w którym pojawia się kilka postaci (minimum dwie).
  2. Narysuj i wytnij te postacie z czarnego sztywnego kartonu. Można skorzystać z gotowych kolorowanek. Następnie przygotowane postacie przyklej do drewnianych patyczków (idealne są długie patyczki do szaszłyków).  Mamy już bohaterów.
  3. Teraz wystarczy rozwiesić białe prześcieradło, z tyłu którego umieścimy źródło światła (latarka, lampka). Można też wykonać scenę z kartonowego pudełka. Tutaj znajdziecie instrukcję. Próbowałam - nie jest trudno taki teatrzyk wykonać:

 

https://www.youtube.com/watch?v=EaIHbsXj3Do


I już przedstawienie można zacząć. Życzę miłej zabawy. A tu jeszcze przykład przedstawienia dla dzieci, którego scenariusz opiera się na tekście wiersza “Pomidor” Jana Brzechwy:

https://www.youtube.com/watch?v=L5pi-pv72iY

 

Pani Bogusia

 



Nauczyciel: Bogumiła Pierzchanowska

Przedmiot: koło teatralne

Data realizacji: 22.05.2020 r.

Temat zajęć: “Teatr mój widzę ogromny...” - oglądamy przedstawienie teatralne.

Cele: Obejrzenie przedstawienia teatralnego online. Utrwalanie zasad właściwego i kulturalnego zachowanie się w teatrze.

 


 

Dzień dobry.

W dniach od 16 do 23 maja obchodzimy Dni Teatru Publicznego. Planowaliśmy wyjazd do teatru, ale z oczywistych względów nie jest to możliwe. Na szczęście mamy szansę obejrzeć przedstawienie online. Zapraszam Was do Teatru Wielkiego w Warszawie.  

 

Od ponad 170 lat reprezentacyjną polską sceną operowo-baletową jest Teatr Wielki. Wzniesiony został w latach 1825-1833. Był kilkakrotnie przebudowywany. Podczas oblężenia Warszawy w 1939 r. został zbombardowany i niemal całkowicie zniszczony. W latach 1945-1965 zespół działał na innych scenach, a gmach teatru został odbudowany. Teatr Wielki posiada scenę główną w Sali Moniuszki z widownią na 1828 miejsc i scenę kameralną z widownią na 248 miejsc w Sali Młynarskiego. Na pierwszym piętrze, w dawnych Salach Redutowych, mieści się jedyne w Polsce Muzeum Teatralne. Spektakle operowe i baletowe w Teatrze Wielkim odbywają się od wtorku do niedzieli, przez cały sezon artystyczny: od października do czerwca. Zapraszam na wirtualny spacer po teatrze:

https://teatrwielki.pl/wirtualnyspacer/

 

Kochani każde wyjście do Teatru to prawdziwe święto. Pamiętajmy, że:

  • Do teatru należy ubrać się elegancko (jeansy i t-shirt nie są najlepszym pomysłem). Okrycia wierzchnie zostawiamy w szatni.
  • Na spektakl należy przybyć punktualnie.
  • Nie można wychodzić z sali podczas przedstawienia.
  • Telefon najlepiej zostawić w szatni albo wyłączyć.
  • Nie przeszkadzajmy innym w odbiorze sztuki. Niedopuszczalne jest jedzenie lub picie podczas spektaklu!!! To nie kino.
  • Aktorom dziękujemy oklaskami. Można też wręczać kwiaty (zwłaszcza podczas premiery).

 

Wszystko już wiemy? Kupiliśmy program i spokojnie zajmujemy miejsca na sali. Za chwilę obejrzymy baśń muzyczną “Bajko, gdzie jesteś?”.

http://vod.teatrwielki.pl/bajko-gdzie-jestes/

 

Życzę wielu artystycznych wrażeń.

Pani Bogusia

 



Nauczyciel: Bogumiła Pierzchanowska

Przedmiot: koło teatralne

Data realizacji: 15.05.2020 r.

Temat zajęć: Tworzymy własny teatrzyk kamishibai.

Cele: Rozwijanie wyobraźni, kreatywności i pobudzanie twórczej aktywności uczestników zajęć teatralnych.  Wykazanie się talentami literackimi i plastycznymi.

 


 

Dzień dobry.

Wiem, że większość z Was wybrała historie, które opowie w teatrze kamishibai. Znalazły się wśród nich wiersze Brzechwy, jedna z przygód Małego Księcia, samodzielnie napisane opowiadanie o przygodach Marceliny oraz bajka filozoficzna M. Piquemala. Bardzo różnorodne i ciekawe propozycje. Zaczynamy kolejny etap zabawy.  

1. Jeśli tekst jest przygotowany i podzielony - przystępujemy do wykonania ilustracji. Ilustracje są zależne od autora. Mogą być symboliczne, kolorowe, w konwencji biało-czarnej. Do zabawy można zaangażować innych członków rodziny. Każda rysunek musi ilustrować jedną zwrotkę wiersza lub fragment tekstu. Pamiętajcie o karcie tytułowej.

2. Karty gotowe? Teraz należy je odpowiednio oznaczyć. Z tyłu kart napiszcie numery w następującej kolejności:

  • Z tyłu karty tytułowej wpisz cyfrę 1
  • Z tyłu ilustracji nr 1 wpisz cyfrę 2
  • Z tyłu ilustracji nr 2 wpisz cyfrę 3
  • Z tyłu ilustracji nr 3 wpisz cyfrę 4 itd...
  • Na ostatniej ilustracji wpisz cyfrę jeden.

3. Na tyłach kart przepiszcie tekst odpowiadający danej ilustracji.

4. Ułóżcie karty – od spodu z nr 2 do góry z numerem 1.

 

SUPER!!! Wasz teatrzyk jest praktycznie gotowy. Ilustracje mogą mieć format A4 (kartka papieru z bloku) lub A5 (kartka zeszytu).  A scena? Na przykład tak...

https://www.youtube.com/watch?v=iGPApYNABtc

 

Ale to oczywiście tylko propozycja. (Jeśli chcecie w ten sposób wykonać teatrzyk, koniecznie poproście o pomoc osobę dorosłą).  Każdy swoją scenę teatralną może kreować zupełnie dowolnie - wystarczy nawet sztywna kartka z bloku, odpowiednio przygotowana, by zaprezentować przedstawienie. Teatr to przecież magia... Zadbajcie jeszcze o nastrój, światło, a może muzykę? Działajcie! Życzę wielu artystycznych wzruszeń.

Pani Bogusia

 



Nauczyciel: Bogumiła Pierzchanowska

Przedmiot: koło teatralne

Data realizacji: 08.05.2020 r.

Temat zajęć: Kiedy opowieść zaczyna żyć – teatr Kamishibai.

Cele: Zapoznanie z odmienną formą działań teatralnych. Promowanie różnorodnych metod nabywania umiejętności językowych i narracyjnych.

 


 

 

Dzień dobry.

1. Witam Was serdecznie. Wiecie już, że teatr jest zaskakujący, wyzwala w nas wielkie zasoby kreatywnego myślenia i działania. Jest też różnorodny. Dzisiaj chciałabym Wam opowiedzieć o teatrze Kamishibai. Wiem, że nazwa brzmi dość tajemniczo, ale na pewno się okaże, że elementy tego teatru znacie doskonale.

 

2. Teatr Kamishibai powstał w Japonii i jest nazywany inaczej “teatrem obrazkowym”.  Wykorzystuje kartonowe ilustracje i drewniany teatrzyk, przypominający skrzynkę. Ilustracje (jest ich zazwyczaj 12-16) są ponumerowane. Przedstawiają jakąś baśń, historię, wydarzenie. Na odwrocie każdej karty znajduje się tekst, który jest niewidoczny dla publiczności. To on jest czytany przez opowiadającego. Po przeczytaniu tekstu z danej karty, wyjmujemy ją i przekładamy na koniec. Czynność powtarzamy, aż skończymy opowieść. Zresztą zobaczcie sami:

https://www.youtube.com/watch?v=TDcFFSsBo2A

 

3. Teatr Kamishibai to magia. Wymaga spokoju, skupienia, nawiązania kontaktu z publicznością. Trzeba widownię zaciekawić, wprowadzić w odpowiedni nastrój, zaczarować.  Przypomina trochę przedstawienia lalkowe, które na pewno odgrywaliście w domu. Proponuję Wam przygotowanie takiego teatrzyku.  Oczywiście takie działania podzielimy na etapy.

 

Zadania do realizacji:

  1. Zastanówcie się nad historią, którą chcecie opowiedzieć. Może to być wasza ulubiona baśń, wiersz albo samodzielnie ułożone opowiadanie. Wybór tekstu należy starannie przemyśleć. Ma on zaciekawić publiczność, intrygować i tworzyć zamkniętą spójną całość.
  2. Tekst podzielcie na 12-14 równych fragmentów.
  3. Zastanówcie się nad ilustracjami.

 

Za tydzień popracujemy nad kolejnymi elementami teatru Kamishibai.

 

Powodzenia. Pozdrawiam serdecznie.

Pani Bogusia

 



Nauczyciel: Bogumiła Pierzchanowska

Przedmiot: koło teatralne

Data realizacji: do 24.04.2020 r.

Temat zajęć:  Sleeveface, czyli ubierz się w książkę.

Cele: Zachęcenie do twórczej aktywności. Rozwijanie wyobraźni i kreatywności.

 


 

Kochani,

wiem, że ciężko pracujecie. Zajęć jest dużo i na pewno jesteście już znużeni siedzeniem przed ekranami komputerów i barkiem kontaktów osobistych, (swoją drogą nigdy nie przypuszczałam, że od niektórych uczniów usłyszę informację, że mają już dość komputerów!!!). Proponuję więc wszystkim uczestnikom koła teatralnego – i nie tylko - kreatywną zabawę.

 

Już jakiś czas temu do Polski dotarła moda na sleeveface. Fenomenem stały się zdjęcia przedstawiające osoby fotografowane z zasłoniętą przez okładkę książki częścią ciała. Najczęściej zasłaniana jest twarz. Efektem jest zdjęcie, czasami poważne, czasami zabawne, prezentujące fotografowaną postać czytelnika z jego książkowym uosobieniem. Termin sleevenface powstał w 2006 roku w USA i początkowo był wykorzystywany do promocji płyt. Bardzo szybko powędrował do miłośników literatury, którzy w ten sposób chcieli „ożywić” swoje ukochane książki.

 

Do takiego zdjęcia warto się przygotować. Istotne jest, aby idealnie dobrać strój, odpowiednią pozę, tło zdjęcia. Osoba i książka powinny tworzyć spójną całość.

 

Poniżej prezentuję zdjęcie, do którego zaangażowałam swojego „osobistego” siostrzeńca. Zdjęcie nie jest może znakomite, ale model znużył się moimi ustawicznymi poprawkami i ostatecznie odmówił współpracy. Mam nadzieję, że Wasze prace będą ciekawsze.


zdj [263x480]

 

Zatem, do działa. Czekam na Wasze prace. B. Pierzchanowska

 


 

httpswwwpublicdomainpicturesnetenviewimagephpimage43631pictureredstagecurtain [211x153]

 

Nauczyciel: Bogumiła Pierzchanowska

Przedmiot: koło teatralne

Data realizacji: do 17.04.2020 r.

Temat zajęć: Aktor na domowej scenie.

Cele: Doskonalenie umiejętności warsztatowych. Rozbudzanie pomysłowości i odwagi w prezentowaniu swoich umiejętności.

 


 

Witam Was serdecznie.

Dziękuję tym uczestnikom koła, którzy podjęli się trudu nagrania teatralnej etiudy. Wszystkim, którzy mieli problem z wysłaniem pliku, przekażę indywidualną instrukcję przez Office.

Na czas wielkanocnych ferii proponuję trochę teatralnych zabaw. Postarajcie się zaprosić do nich wszystkich domowników. Może to być doskonały sposób na odprężenie i pogodne spędzenie wolnego czasu. Jako osoby już „doświadczone teatralnie” wykorzystajcie ćwiczenia znane z zajęć koła, a także skorzystajcie z tych, które proponuję poniżej.

1. Wszyscy zbierają się na środku pomieszczenia. Prowadzący wywołuje trzy przedmioty, które widzi, a uczestnicy powinni dotrzeć do nich w dowolnej kolejności. Ruszają na słowo „start” i starają się jak najszybciej dotknąć wyznaczonych rzeczy. Osoba, która to zrobi jako pierwsza, wywołuje trzy kolejne przedmioty, np. (coś zielonego, coś gorącego, coś do siedzenia).

2. Prowadzący zwraca się do grupy: „Jestem potężną czarownicą. Za dużo mówicie. Odbieram wam prawo mówienia. Jednakże jestem wspaniałomyślna i pozwalam wam zostawić sobie cztery wybrane przez was słowa. Napiszcie je na kartce. Dobierzcie się parami i spróbujcie porozumieć się z drugą osobą używając - ty swoich , ona swoich czterech słów”.

3. Jedna z osób w parze ma zaciśnięte pięści, druga używając słów próbuje ją przekonać, aby je otworzyła. Osoba otwiera zaciśnięte dłonie tylko wtedy, gdy czuje, że została przekonana.

4. Etiudka "Powrót". Każdy wymyśla sobie sytuację, dobiera aktorów i odgrywa scenkę późnego powrotu do domu (np. wejście, próba przemknięcia się do pokoju, reakcja rodziców).
5. Etiudka  "Prasowanie". Prasując, ktoś ogląda telewizję (oczywiście markujemy), na twarzy grającego powinny odbijać się emocje w zależności od tego, co ogląda w telewizji).

 

Życzę dobrej zabawy. Pozdrawiam Was serdecznie. Spokojnych Świąt.

 

Bogumiła Pierzchanowska



 

bjpg [226x320]

Zadanie na najbliższy tydzień: do 3 kwietnia.

Moi drodzy, niestety nie możemy się spotkać w tradycyjnej formie, ale to nie znaczy, że nie możecie samodzielnie ćwiczyć!!!  Znam Wasze możliwości i liczę na dobre pomysły.

  1. Wybierzcie dowolny wiersz Jana Brzechwy lub Juliana Tuwima.
  2. Nauczcie się go pięknie czytać. Prawdopodobnie niektóre z wierszy znacie na pamięć, co znacznie ułatwi pracę.
  3. Przygotujcie małą scenkę w oparciu o wybrany tekst wiersza. Możecie użyć różnych rekwizyty, które znajdziecie w domu, poprosić o pomoc rodzeństwo lub innych domowników, zaaranżować domową scenę teatralną, przygotować kostium...
  4. Przygotowaną etiudę nagrajcie za pomocą telefonu komórkowego i przyślijcie na adres bogumila.pierzchanowska@speg.pl lub bogumila.wik@op.pl.
  5. Etiudy na pewno wykorzystamy przy realizacji kolejnych przedstawień naszego koła.

Poniższy link przekieruje Was do mistrzowskiego wykonania “Lokomotywy” Juliana Tuwima w interpretacji Piotra Fronczewskiego, Daniela Olbrychskiego i Wojciecha Pszoniaka.

https://www.youtube.com/watch?v=NLT_Yx5yhGo

Życzę miłej zabawy i pozdrawiam serdecznie

                                                                       Bogumiła Pierzchanowska