BIBLIOTEKA DLA RODZICÓW

Szanowni Rodzice/Opiekunowie.

 

Książki o wychowaniu dzieci nie tylko poszerzają naszą wiedzę, ale sprawiają, że poznajemy punkt widzenia dziecka i możemy się dowiedzieć, jakich błędów możemy uniknąć. Oczywiście nigdy nie są one prostą receptą na rozwiązanie wszystkich problemów, ale mogą podpowiedzieć nowe rozwiązania. Zanim przedstawię swój subiektywny (przyznaję) ranking, zapraszam Państwa w niezwykłą, wirtualną, podróż do najpiękniejszych bibliotek świata. Są to prawdziwe klejnoty architektoniczne, w których można zapomnieć o całym świecie, nie tylko z powodu imponującego księgozbioru, ale i unikalnego wystroju:

https://www.facebook.com/Golem13.fr/videos/540615746538974/UzpfSTE3OTA2MjE2Mzc4NTA5ODQ6MjY1NDY2OTQzODExMjg2Mg/

 

  1. “NIE z miłości” Jesper Juul – kochamy nasze dzieci i niczego nie potrafimy Im odmówić. Duński pedagog Jesper Juul udowadnia, że wychowanie silnych i świadomych swojej wartości młodych ludzi wymaga czasami powiedzenie NIE. Miłe dla wszystkich potakiwanie nie zbuduje szczerych relacji z dzieckiem.
  2. “Jak powieść” Daniel Pennac - autor eseju rozważa w mądry i dowcipny sposób, kto zabił w naszych dzieciach bezinteresowną radość czytania? Na pewno pamiętacie Państwo sielankowe obrazki z dzieciństwa, kiedy to rodzice, dziadkowie czytali na dobranoc książki, a dzieci prosiły: “jeszcze”. Jak niewiele ma to wspólnego z obrazem nastolatka, na którym nauczyciele i rodzice wymuszają przeczytanie kolejnej lektury, a on ogranicza się do streszczeń, bryków, audiobooków. Według Pennac’a jest recepta na zmiany: trzeba czytać wspólnie, zupełnie niczego nie wymagając w zamian, nie niszczyć bezinteresowności, radości zanurzania się w świecie literatury. Może warto przepisaną receptę wykupić i zaaplikować lekarstwo?
  3. “Jak być rodzicem, jakim zawsze chciałeś być” Adele Faber, Elaine Mazlish - autorki bestsellerowych książek o wychowaniu tym razem uczą spokojnego rozwiązywania problemów, stawiania dzieciom granic i zachęcania ich do współpracy. Bazując na różnorodnych przykładach pokazują zapracowanym rodzicom, że każdy może nabyć umiejętności, które pozwolą mu być rodzicem, jakim “zawsze chciał być”.
  4. “Pytania odpowiedzialnych rodziców” Francois Dumesnil - przygotowanie dziecka do przyjścia na świat, to wcale nie dziewięć miesięcy, ale przynajmniej osiemnaście lat. To czas na ukształtowanie człowieka mądrego, odpowiedzialnego, empatycznego, myślącego... To czas, podczas którego zachowanie dziecka wymaga codziennych odpowiedzi. Dumensil, w rozsądny, bardzo przejrzysty i przystępny sposób, odpowiada na 90 istotnych pytań i problemów. I co ważne - autor zawsze stara się zachować zdrowy rozsądek.
  5. “Sztuka akceptacji” Ross Cambell – nasze słodkie dziecko zaczyna zmieniać się w potwora? Tak to czas, kiedy staje się nastolatkiem! Wielu rodziców, którzy do tej pory nie mieli najmniejszych problemów z wychowaniem, zaczyna się gubić i nie umie sobie poradzić ze zmianą w zachowaniu dziecka. Pamiętajmy jednak, że chociaż nastolatki zbliżają się do dorosłości, ich potrzeby emocjonalne niewiele się zmieniły. Nadal muszą wiedzieć, że mamy dla nich czas, zawsze im pomożemy, a przede wszystkim, że są bezgranicznie kochane. Dojrzewanie to na szczęście przemijająca choroba.  Cambell pokazuje, jak przetrwać ten czas i nie stracić kontaktu z dzieckiem.
  6. “Głaskologia” Miłosz Brzeziński - książka przeznaczona absolutnie dla każdego. Koniecznie powinien przeczytać ją także Rodzic. Autor krok po kroku uczy, że wspieranie drugiego człowieka (zwłaszcza dziecka), akceptowanie go, chwalenie, słuchanie - daje ogromny kapitał na życie, swoiste konto bankowe, z którego można czerpać bez końca. Przytaczane są wyniki wielu badań i eksperymentów naukowych potwierdzających postawioną tezę, jednocześnie autor podaje liczne przykłady zachowań pożądanych i błędnych. Sporo możemy się nauczyć. Polecam.

 

Zachęcam Państwa również do przeczytania interesującego wywiadu Ireny Koźmińskiej z Michaelem Medvedem o tym, jak chronić nasze dzieci przed dramatycznym i drastycznymi aspektami życia. Bardzo interesujący tekst:

https://calapolskaczytadzieciom.pl/dla-rodzicow/o-wychowaniu/swiat-przeciwko-dzieciom-wywiad-z-michaelem-medvedem/

 

Polecam również artykuł o technikach relaksacyjnych, które można wykorzystać podczas wspólnych zabaw z dziećmi:

https://pieknoumyslu.com/techniki-relaksacyjne-gry-dzieci/

 

Życzę miłej lektury. Pozdrawiam serdecznie.

 

Bogumiła Pierzchanowska

 



Szanowni Państwo.

Jeśli z powodu przedłużającego się pobytu w domach, zachodzicie w głowę, jak zorganizować dzieciom czas(i nie zwariować!).Jeśli macie już dość słów “Mamo, Tato nudzę się...”, przedstawię kilkapropozycji, które mogą pomóc w tej sytuacji.

Co można robić w domu z dziećmi? Coraz częściej brakuje nam pomysłów na kreatywne spędzanie czasu.Próbujemy organizować pracę, naukę i czas wolny. Bywa ciężko. Ciasnota, znudzenie, niedostatek ruchu, lekcje online, brak kontaktów towarzyskich... Trudna sytuacja to jednak szansa na budowanie dobrych relacji z dziećmi. Można zrobić to, na co zawsze brakowało czasu. Zróbmy wszystko, by nasze dzieci wyszły z tego doświadczenia mocniejsze. Oto kilka pomysłów na wspólną zabawę.

Rodziców i Opiekunów uczniów klas I – III zachęcam do udziału w bardzo ciekawej akcji “Czytanie na drugie śniadania”. Inicjatywa została zaproponowana przez Krakowskie Biuro Festiwalowe w ramach działań związanych z literaturą. Od poniedziałku do piątku, około godziny 9:30, na kanale youtube.pl można wysłuchać fragmentów książek czytanych przez autorów powieści dziecięcych i młodzieżowych,(oczywiście spotkania z pisarzami są dostępne w dowolnym czasie). Joanna Olech, Grzegorz Kasdepke, Michał Rusinek, Maciej Wojtyszko, Wojciech Widłak - to nazwiska niektórych tylko wybitnych polskich autorów, którzy czytają fragment swoich książek. Jestem przekonana, że zobaczenie znanego pisarza, który czyta zabawne i pogodne historie w domowym zaciszu, to bardzo pozytywne przeżycie. Zwłaszcza, jeśli to robi na tle regałów z setkami książek. Polecam:

https://www.youtube.com/watch?v=EFtxDQTMhHc

 

Na pewno Wasze dzieci kochają występy, przebieranie się, odgrywanie ról. Warto sięgnąć po różne działania teatralne, a może zaproponować teatrzyk cieni? Zabawa znakomita. Proszę zapoznać się z krótką prezentacją takiego przedstawienia:

https://www.youtube.com/watch?v=L5pi-pv72iY

 

Wszystkim Państwu, których dzieci uwielbiają eksperymenty, polecam wizytę w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Oczywiście online:

http://www.kopernik.org.pl/kopernikwdomu/

 

Można też “odczarować” matematykę poprzez różne zabawy i działania. Matematyka na wesoło? Czemu nie? Proszę zajrzeć na stronę:

https://www.matzoo.pl/

 

Miłośnikom przyrody (i nie tylko) polecam obserwowanie zwierząt. Można to robić w naturze, ale przecież nie wszyscy mają do tego odpowiednie warunki. Dlatego znalazłam stronę, która przekieruje nas do takich obserwacji. Proszę mi wierzyć - zabawa znakomita, a jeszcze ten spokój...

https://www.worldcam.pl/kamery/tematyka/zwierzeta

 

Na pewno natomiast nie mamy problemu z codzienną obserwacją ptaków, które uaktywniły się zwłaszcza po ostatnich deszczach. Niestety, niewiele osób potrafi rozpoznać głos ptaka. Może więc czas na taką naukę? Polecam strony, dzięki której rozpoznanie śpiewu kosa, słowika lub skowronka będzie bardzo proste:

https://www.glosy-ptakow.pl/alfabetyczny/?fbclid=IwAR2BfnSJoxFyPxn633EObIVlPkA60HYTgnMc4D2tlzwR2p4Oy0OrilApxgs

 

Przypominam też o wielu zabawach znanych z dzieciństwa. Dzieci na pewno chętnie pobawią się w gry, w które bawili się mama i tata. Przypomnijmy sobie: bierki, grę “w kolory”, “państwa, miasta”, “ciepło - zimno”,skakankę, podchody.

 

Dobrym pomysłem jest wspólne tworzenie rodzinnego drzewa genologicznego, pisanie przez dzieci książeczki z ilustracjami na dowolny temat, przygotowanie zielnika, malowanie kamieni... A może krótka zabawa “7 sekund”, która polega na wykonaniu przez uczestników zabawy konkretnego zadania w siedem sekund? Jeśli zadanie nie zostanie prawidłowo wykonane, przegrywający musi dać fant, którypowinien następnie “wykupić”. Jakie mogą być zadania? Oto kilka propozycji:

 

  1. Podaj 4 autorów książek dla dzieci.
  2. Zrób 10 przysiadów.
  3. Podaj 4 nazwiska znanych piłkarzy.
  4. Podaj nazwy 5 ptaków.
  5. Podaj 4 kolory w języku angielskim.
  6. Podaj 4 tytuły baśni Andersena.
  7. Podaj 4 tytuły wierszy Juliana Tuwima.
  8. Zrób 4 podskoki na lewej nodze
  9. Wymień nazwy 3 dawnych stolic Polski.
  10. Wymień nazwy 3 europejskich stolic.

 

A na koniec proponuję wierszyki czarujące ciszę. W końcu i nam należy się odrobina spokoju:

http://www.male-duze.pl/2018/05/wierszyki-czarujace-cisze-przedszkole.html

 

Pozdrawiam serdecznie

Bogumiła Pierzchanowska

 



Szanowni Rodzice/Opiekunowie.

 

Przedłużająca się kwarantanna ma ułatwić walkę z ogólnoświatową pandemią, ale jest na pewno coraz trudniejsza dla naszych dzieci. Początkowe zadowolenie z zawieszenia zajęć lekcyjnych coraz częściej przekształca się w lęk, frustrację i ogólny spadek formy psychicznej. Nie wszyscy dorośli potrafią sobie poradzić z taką sytuacją, ale jeszcze w trudniejszej sytuacji są najmłodsi. Psycholog Magdalena Śniegulska, wykładowczyni Szkoły Edukacji, uczy, jak wspierać nasze dzieci w tym trudnym okresie. Zapraszam do zapoznania się z artykułem: https://szkolaedukacji.pl/koronawirus-a-dzieci/.

 

Polecam Państwu również wywiad z dr Rossem Cambellem „Czy umiemy kochać dzieci?”. Tekst jest bardzo interesujący - https://calapolskaczytadzieciom.pl/dla-rodzicow/o-wychowaniu/czy-umiemy-kochac-dzieci/.

 

Znaczne ograniczenie życia społecznego powoduje, że na najbliższe tygodnie musimy zrezygnować z tradycyjnego uczestnictwa w szeroko rozumianej kulturze. Na szczęście z tymi ograniczeniami możemy sobie poradzić. Muzea oferują wirtualne zwiedzanie, interesujące wykłady i opowieści, które na moment pozwolą zapomnieć o trudnej sytuacji. Zapraszam Państwa, wspólnie z dziećmi, w wirtualną podróż.

 

 

Życzę Państwu miłych wirtualnych podróży i jak najszybciej – tych prawdziwych.

 

Bogumiła Pierzchanowska

 



Szanowni Państwo.

Wszyscy przeżywamy trudny czas i próbujemy sobie poradzić z niecodzienną sytuacją, która wszystkich nas zaskoczyła. Martwimy się o bardzo wiele spraw i usiłujemy na nowo uporządkować świat wokół siebie. W szczególnie trudnej sytuacji są dzieci. Przyzwyczajone do aktywności fizycznej, spotkań, zabaw, nieskrepowanych kontaktów towarzyskich, mogą czuć się przytłoczone izolacją. Może wszystkiego nie pojmują, ale pamiętajmy, że dostrzegają więcej niż nam się wydaje. Próbują oswoić strach, niepewność… My dorośli musimy Im w tym pomóc.

Doskonałym sposobem może okazać się wspólne czytanie i rozmowa. Na pewno pamiętacie Państwo ze swojego dzieciństwa, jak cenne były chwile, kiedy słuchaliście książek czytanych przez Rodziców i Dziadków. Są to chyba jedne z najwspanialszych wspomnień. Wasze dzieci też często opowiadały, że Rodzice im czytają. Bardzo to lubią. Zachęcam, by wrócić do tych cennych chwil. Przypomnijcie sobie książki z dzieciństwa. Na pewno każdy z nas miał swoją ulubioną. W domowych biblioteczkach  znajdą się „zaczytane” egzemplarze, które poznawaliście z zapartym tchem. Może warto do nich wrócić, porozmawiać z dziećmi, znaleźć wieczorem moment na wspólne czytanie i rozmowę? Niektórzy mogą powiedzieć „moje dziecko nie lubi czytać”. Może nadszedł moment, by to zmienić? Gwarantuję, że czas spędzony w taki sposób, bez komputera, telewizora pomoże Państwa dzieciom i zbuduje poczucie bezpieczeństwa.

Wszystkim, którzy chcą dzieciom wytłumaczyć w prosty sposób, czym jest koronawirus, polecam darmową książkę elektroniczną na ten temat od Wydawnictwa Olesiejuk, którą Państwo znajdą pod linkiem:

https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/wiadomosci/czytaj/darmowa-ksiazka-elektroniczna-o-koronawirusie-dla-dzieci/

Pozdrawiam serdecznie i proszę o ewentualny kontakt pod adresami: bogumila.pierzchanowska@speg.pl lub bogumila.wik@op.pl.

Bogumiła Pierzchanowska