Szkoła Podstawowa im. ppor. Emilii Gierczak w Łącku Miłować Mądrość
https://glack.superszkolna.pl

29 lipca 2025 13:51 | Aktualności

Edukacja zdrowotna od roku szkolnego 2025/2026.

 

 

 

Od 1 września 2025 roku w planie lekcji pojawi się nowy przedmiot: edukacja zdrowotna.

 

Zajęcia edukacji zdrowotnej będą realizowane w klasach IV-VII przez cały rok szkolny, a w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia. Zajęcia nie będą podlegały ocenie i nie bedą miały wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia. Edukacja zdrowotna jest przedmiotem nieobowiązkowym.

 

Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciele wraz z wychowawcami przeprowadzą spotkanie informacyjne z rodzicami, podczas którego przedstawią: cele i treści programu nauczania, informacje o podręcznikach i materiałach edukacyjnych, planowane efekty kształcenia, metody wspierające wychowanie i profilaktykę domową. W roku szkolnym 2025/2026 spotkanie takie odbędzie się 3 września (środa).

 

Jak czytamy w rozporządzeniu wprowadzającym ten nowy przedmiot:

„Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna jest kształtowanie kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi oraz sytuacją geopolityczną.

 

Edukacja zdrowotna to wieloetapowy, wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny proces prowadzący do budowania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy), czyli wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych. Aby ten proces mógł być skuteczny i spełniał swoją prewencyjną funkcję, istotne jest, żeby odpowiednie dla danej grupy wiekowej treści pojawiały się przed wystąpieniem sytuacji, w której będą potrzebne. W szczególności odnosi się to do zachowań ryzykownych. Uczeń powinien zdobyć odpowiednią wiedzę i umiejętności, zanim pojawi się potrzeba skorzystania z nich.

 

Wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmują rozumienie powiązań między różnymi aspektami zdrowia i czynnikami na nie wpływającymi, zainteresowanie zdrowiem własnym i otoczenia oraz zaangażowanie w zdrowy styl życia.

 

Zgodnie z założeniami podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna – zdrowie jest wartością, o którą należy dbać w wymiarze fizycznym, psychicznym, seksualnym, społecznym i środowiskowym na wszystkich etapach życia.

 

Przedmiot edukacja zdrowotna ma charakter interdyscyplinarny, integrując elementy nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych.”

 

Jaka będzie tematyka zajęć?

Czego uczniowie dowiedzą się i nauczą?

Na jakie pytania wiodące będą szukać odpowiedzi z pomoca nauczycieli?

 

question-mark-463497_1280.jpg [410x640]

 

KLASY IV–VI

Dział I. Wartości i postawy

Dlaczego zdrowie jest wartością oraz jak rozwijać odpowiedzialność za zdrowie własne i innych osób?

Dział II. Zdrowie fizyczne

Jak kształtować postawy i umiejętności w zakresie dbania o zdrowie oraz systematycznego monitorowania zdrowia fizycznego i stosowania podstawowej profilaktyki zdrowotnej

Dział III. Aktywność fizyczna

Jak systematycznie podejmować pozaszkolną aktywność fizyczną oraz świadomie ograniczać sedentarny styl życia (bezczynność ruchową) w kontekście dbałości o zdrowie, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki otyłości?

Dział IV. Odżywianie

Jak zdrowo się odżywiać, aby wspierać swój rozwój fizyczny ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki nieprawidłowej masy ciała?

Dział V. Zdrowie psychiczne

Jak dbać o dobrostan psychiczny i emocjonalny, w tym poczucie własnej wartości i skuteczności?

Dział VI. Zdrowie społeczne

Jak budować relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w otoczeniu rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?

Dział VII. Dojrzewanie  

Jak akceptować przemiany okresu dojrzewania oraz radzić sobie z jego wyzwaniami i kształtować pozytywny obraz własnego ciała?

Dział VIII. Zdrowie seksualne

Jak kształtować pozytywną postawę wobec seksualności człowieka wraz z respektowaniem autonomii cielesnej swojej i innych osób?

Dział IX. Zdrowie środowiskowe

Jak środowisko naturalne i jego zanieczyszczenia wpływają na zdrowie publiczne i indywidualne?

Dział X. Internet i profilaktyka uzależnień

Co należy wiedzieć na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i zagrożeń związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych?

 

KLASY VII i VIII

Dział I. Wartości i postawy

Jak kształtować postawy i wartości związane z godnością, szacunkiem oraz prospołecznym podejściem do zdrowia i troską o środowisko naturalne?

Dział II. Zdrowie fizyczne

Jak zapobiegać najczęstszym chorobom cywilizacyjnym i zakaźnym oraz jak budować empatyczną postawę wobec osób z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami?

Dział III. Aktywność fizyczna

Jak promować aktywny styl życia, zastępować bezruch ruchem, korzystać z aktywnego transportu oraz podejmować aktywność fizyczną, aby zapobiegać chorobom?

Dział IV. Odżywianie

Jak samodzielnie planować i komponować zbilansowane posiłki oraz przeciwdziałać niezdrowym zachowaniom żywieniowym?

Dział V. Zdrowie psychiczne

Jakie są uwarunkowania zdrowia psychicznego i emocjonalnego oraz czynników je chroniących?

Dział VI. Zdrowie społeczne

Jak rozwijać relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w otoczeniu rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?

Dział VII. Dojrzewanie

Jak w okresie dojrzewania troszczyć się o swoje ciało?

Dział VIII. Zdrowie seksualne

Jakie znaczenie ma seksualność w życiu człowieka między innymi w kontekście rozumienia i respektowania autonomii cielesnej własnej oraz innych osób?

Dział IX. Zdrowie środowiskowe

Jak rozpoznać i ocenić poziom zagrożeń zdrowotnych związanych z degradacją środowiska naturalnego oraz zmianą klimatu i jakie działania mogą pomóc w minimalizowaniu tych zagrożeń dla zdrowia człowieka?

Dział X. Internet i profilaktyka uzależnień 

Jak identyfikować zachowania ryzykowne u siebie i innych osób w zakresie szkodliwego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, zażywania substancji psychoaktywnych oraz występowania uzależnień behawioralnych?

 

Treść rozporządzenia wprowadzającego przedmiot "edukacja zdrowotna"