29 lipca 2025 13:51 | Aktualności
Od 1 września 2025 roku w planie lekcji pojawi się nowy przedmiot: edukacja zdrowotna.
Zajęcia edukacji zdrowotnej będą realizowane w klasach IV-VII przez cały rok szkolny, a w klasie VIII nie dłużej niż do końca stycznia. Zajęcia nie będą podlegały ocenie i nie bedą miały wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia. Edukacja zdrowotna jest przedmiotem nieobowiązkowym.
Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciele wraz z wychowawcami przeprowadzą spotkanie informacyjne z rodzicami, podczas którego przedstawią: cele i treści programu nauczania, informacje o podręcznikach i materiałach edukacyjnych, planowane efekty kształcenia, metody wspierające wychowanie i profilaktykę domową. W roku szkolnym 2025/2026 spotkanie takie odbędzie się 3 września (środa).
Jak czytamy w rozporządzeniu wprowadzającym ten nowy przedmiot:
„Głównym celem podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna jest kształtowanie kompetencji uczniów w zakresie całożyciowej dbałości o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia w zgodzie z aktualnymi wyzwaniami epidemicznymi oraz sytuacją geopolityczną.
Edukacja zdrowotna to wieloetapowy, wielopłaszczyznowy i interdyscyplinarny proces prowadzący do budowania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy), czyli wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych własnych i otoczenia oraz podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych. Aby ten proces mógł być skuteczny i spełniał swoją prewencyjną funkcję, istotne jest, żeby odpowiednie dla danej grupy wiekowej treści pojawiały się przed wystąpieniem sytuacji, w której będą potrzebne. W szczególności odnosi się to do zachowań ryzykownych. Uczeń powinien zdobyć odpowiednią wiedzę i umiejętności, zanim pojawi się potrzeba skorzystania z nich.
Wymagania ogólne podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna obejmują rozumienie powiązań między różnymi aspektami zdrowia i czynnikami na nie wpływającymi, zainteresowanie zdrowiem własnym i otoczenia oraz zaangażowanie w zdrowy styl życia.
Zgodnie z założeniami podstawy programowej w zakresie przedmiotu edukacja zdrowotna – zdrowie jest wartością, o którą należy dbać w wymiarze fizycznym, psychicznym, seksualnym, społecznym i środowiskowym na wszystkich etapach życia.
Przedmiot edukacja zdrowotna ma charakter interdyscyplinarny, integrując elementy nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz nauk społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i ścisłych.”
Jaka będzie tematyka zajęć?
Czego uczniowie dowiedzą się i nauczą?
Na jakie pytania wiodące będą szukać odpowiedzi z pomoca nauczycieli?
KLASY IV–VI
Dział I. Wartości i postawy
Dlaczego zdrowie jest wartością oraz jak rozwijać odpowiedzialność za zdrowie własne i innych osób?
Dział II. Zdrowie fizyczne
Jak kształtować postawy i umiejętności w zakresie dbania o zdrowie oraz systematycznego monitorowania zdrowia fizycznego i stosowania podstawowej profilaktyki zdrowotnej
Dział III. Aktywność fizyczna
Jak systematycznie podejmować pozaszkolną aktywność fizyczną oraz świadomie ograniczać sedentarny styl życia (bezczynność ruchową) w kontekście dbałości o zdrowie, ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki otyłości?
Dział IV. Odżywianie
Jak zdrowo się odżywiać, aby wspierać swój rozwój fizyczny ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki nieprawidłowej masy ciała?
Dział V. Zdrowie psychiczne
Jak dbać o dobrostan psychiczny i emocjonalny, w tym poczucie własnej wartości i skuteczności?
Dział VI. Zdrowie społeczne
Jak budować relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w otoczeniu rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?
Dział VII. Dojrzewanie
Jak akceptować przemiany okresu dojrzewania oraz radzić sobie z jego wyzwaniami i kształtować pozytywny obraz własnego ciała?
Dział VIII. Zdrowie seksualne
Jak kształtować pozytywną postawę wobec seksualności człowieka wraz z respektowaniem autonomii cielesnej swojej i innych osób?
Dział IX. Zdrowie środowiskowe
Jak środowisko naturalne i jego zanieczyszczenia wpływają na zdrowie publiczne i indywidualne?
Dział X. Internet i profilaktyka uzależnień
Co należy wiedzieć na temat bezpiecznego korzystania z Internetu i zagrożeń związanych z zażywaniem substancji psychoaktywnych?
KLASY VII i VIII
Dział I. Wartości i postawy
Jak kształtować postawy i wartości związane z godnością, szacunkiem oraz prospołecznym podejściem do zdrowia i troską o środowisko naturalne?
Dział II. Zdrowie fizyczne
Jak zapobiegać najczęstszym chorobom cywilizacyjnym i zakaźnym oraz jak budować empatyczną postawę wobec osób z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami?
Dział III. Aktywność fizyczna
Jak promować aktywny styl życia, zastępować bezruch ruchem, korzystać z aktywnego transportu oraz podejmować aktywność fizyczną, aby zapobiegać chorobom?
Dział IV. Odżywianie
Jak samodzielnie planować i komponować zbilansowane posiłki oraz przeciwdziałać niezdrowym zachowaniom żywieniowym?
Dział V. Zdrowie psychiczne
Jakie są uwarunkowania zdrowia psychicznego i emocjonalnego oraz czynników je chroniących?
Dział VI. Zdrowie społeczne
Jak rozwijać relacje interpersonalne oparte na otwartości, zaufaniu i podmiotowości w otoczeniu rodzinnym, szkolnym, rówieśniczym i lokalnym?
Dział VII. Dojrzewanie
Jak w okresie dojrzewania troszczyć się o swoje ciało?
Dział VIII. Zdrowie seksualne
Jakie znaczenie ma seksualność w życiu człowieka między innymi w kontekście rozumienia i respektowania autonomii cielesnej własnej oraz innych osób?
Dział IX. Zdrowie środowiskowe
Jak rozpoznać i ocenić poziom zagrożeń zdrowotnych związanych z degradacją środowiska naturalnego oraz zmianą klimatu i jakie działania mogą pomóc w minimalizowaniu tych zagrożeń dla zdrowia człowieka?
Dział X. Internet i profilaktyka uzależnień
Jak identyfikować zachowania ryzykowne u siebie i innych osób w zakresie szkodliwego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych, zażywania substancji psychoaktywnych oraz występowania uzależnień behawioralnych?
Treść rozporządzenia wprowadzającego przedmiot "edukacja zdrowotna"