Szanowni Rodzice/Opiekunowie!
Nasza Szkoła bierze (już po raz drugi) udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki. W ramach programu otrzymaliśmy ogółem 15 000 dofinansowania - 12 000 zł pozyskano z dotacji celowej z budżetu państwa, a 3 000 zł to wkład własny organu prowadzącego szkołę.
Dzięki dużemu wsparciu finansowemu możemy uzupełnić szkolny zestaw lektur, a także kupić książki, których tytuły zaproponowały dzieci. Jesteśmy przekonani, że to najlepsza rekomendacja. Jednocześnie staramy się kupić książki, które byłyby wsparciem dla rodziców. Oto kilka nowości, zakupionych w ramach programu.
„Nowe cyfrowe dzieciństwo” Jordan Shapiro
Autor oferuje praktyczne porady, jak wychować i uczyć dzieci w cyfrowym świecie. Porównuje obecny okres do innych wielkich technologicznych rewolucji w historii ludzkości i uważa, że nie trzeba z tym światem walczyć. Pisze o tym, co rodzice mogą zrobić, żeby dzieci nie zagubiły się w świecie nieograniczonych możliwości Internetu, ale umiały z niego w mądry sposób korzystać. Jest to książka o przygotowaniu do samodzielności, a nie o ochronie przed zagrożeniem, nad którym nikt nie ma kontroli.
„Sekretne życie mózgu nastolatka” Sarah-Jayne Blakemore
Jeśli Państwo chcą zrozumieć, dlaczego nastolatek powinien odłożyć telefon na dwie godziny przed spaniem? Dlaczego opinie przyjaciół są dla niego ważniejsze niż słowa rodziców? Dlaczego dzieci najlepiej śpią nad ranem? Koniecznie proszę sięgnąć po tę książkę. Wielokrotnie nagradzana autorka, profesor neuronauk, Sarah-Jayne Blakemore wyjaśnia, co dzieje się w mózgu nastolatka. Wieloletnie badania jej zespołu naukowego pokazały, że okres dorastania jest czasem niezwykłej wrażliwości rozwojowej, ale jednocześnie wyjątkowej kreatywności, które powinny być docenione. Bo chociaż czasem nastolatek sprawia wrażenie, jakby szukał dziury w całym, to on po prostu dojrzewa.
„Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Adele Faber, Elaine Mazlish
Autorki opowiadają intersujące historie z życia „zwykłej” rodziny, przy okazji pokazujące problem rodziców i dzieci. Jednocześnie przedstawiają wiele praktycznych ćwiczeń, które pomogą rodzicom nawiązać dobry kontakt z dziećmi. Książka ułatwia rozwiazywanie najczęstszych problemów wychowawczych. Uczy jak mądrze kochać dzieci, ale i być przez nie kochanymi i rozumianymi.
„Self-Regulation” Agnieszka Stążka-Gawrysiak
Nauka panowania nad negatywnymi emocjami nie jest łatwa. Wielu dorosłych ma z tym problem, co przekłada się na złe relacje społeczne. A gdybyśmy nabyli umiejętności panowania nad emocjami już w dzieciństwie? Mnóstwo wskazówek dla rodziców zawarte jest właśnie w tej książce. Do rodziców skierowane jest również przesłanie, że nie ma niegrzecznych dzieci. Są tylko głodne, znudzone, zmęczone lub przestraszone. Zadanie dorosłych jest obserwowanie najmłodszych i wsparcie ich na każdym etapie życia.
Zachęcam Państwa do lektury.
Bogumiła Pierzchanowska – nauczyciel bibliotekarz
Wszyscy jesteśmy zabiegani i zapracowani. Nie mamy czasu dla siebie i dla bliskich. Żyjemy w czasach, gdzie za pomocą pilota możemy uruchomić każde urządzenie, zaczynając od telewizora, kończąc na ogrzewaniu. Komputer w każdym domu stał się źródłem nie tylko wiedzy, ale i rozrywki. Coraz częściej bywa naszym jedynym „przyjacielem”. Nasze dzieci zagłębiają się w wirtualnym świecie. Na początku cieszy nas, kiedy maluch potrafi uruchomić telefon i komputer. Potem zamartwiamy się, że nie możemy go oderwać od ekranu komputera. Może jest czas to zmienić? Proponuję Państwu alternatywę – książkę, wspólne czytanie.
29 września obchodzimy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania, święto ogłoszone w 2001 roku z inicjatywy Polskiej Izby Książki. To doskonały dzień, by ponownie wrócić do źródeł, czyli wspólnego czytania.
Więcej informacji o czytaniu dzieciom i z dziećmi znajdą Państwo na następujących stronach:
https://calapolskaczytadzieciom.pl/category/dla-rodzicow/o-czytaniu/
http://wielki-czlowiek.pl/czytaj-dziecku/
http://edukacjadomowa.pl/jak-czytac-dzieciom-na-glos-i-jak-nie-czytac/
Co czytać?
https://calapolskaczytadzieciom.pl/co-czytac/
https://calapolskaczytadzieciom.pl/polecamy/zlota-lista/
Serdecznie zapraszam również do szkolnej biblioteki. Mamy wiele ciekawych książek przeznaczonych dla dzieci ze wszystkich grup wiekowych. Systematycznie kupujemy nowości. Pomożemy Państwa dzieciom pokochać książki i czytanie.
Bogumiła Pierzchanowska – nauczyciel bibliotekarz
Szanowni Rodzice/Opiekunowie.
Czasami szukamy w Internecie stron, które mogą pomóc naszym dzieciom w nauce i zabawie. Poniżej przygotowałam dla Państwa linki do bezpiecznych i ciekawych stron, które mogą być pomocą dla Państwa dzieci. Polecam. Warto do nich zajrzeć.
Strony zawierające większość lektur szkolnych. Użytkownicy mogą bezpłatnie pobierać książki zarówno na swój komputer, jak też czytnik e-book, czy komórkę.
https://wolnelektury.pl/
https://literat.ug.edu.pl
https://lektury.gov.pl/
http://chmuraczytania.pl/catalog.php
Akademia lektur. Kanał w serwisie YouTube, który zawiera omówienia lektur szkolnych.
https://www.youtube.com/user/akademialektur/videos
Polska-Poezja.pl
Serwis oferuje klasykę polskiej poezji, czytaną przez znanych polskich aktorów. Za darmo, wserwisie YouTube.
https://polska-poezja.pl/lista-wierszy
Pisu – pisu.
Platforma, na której można ćwiczyć naukę pisania na klawiaturze, ortografię, gramatykę, uczestniczyć w słownych zabawach i przypomnieć sobie lektury.
https://pisupisu.pl
Dyktanda.
Serwis pozwalający na sprawdzenie swoich umiejętności ortograficznych. Po ukończeniu zadania, można sprwdzić wynik.
https://dyktanda.online/app/
Ortografka.
Serwis z grami słownymi o zasadach pisowni. Zawiera testy ortograficzne, ćwiczenia i dyktanda.
http://www.ortografka.pl
Zabawy z ortografią dla klas I – VI.
Dyktanda online to doskonały sposób nauki połączony z zabawą. Można sprawdzić swoje umiejętności praktycznego stosowania zasad pisowni, zagrać w zgadywanki ortograficzne, sprawdź umiejętności podczas rozwiązywania testów.
https://www.dyktanda.net
Wiedza z Wami podstawówka.
Kanał w serwisie YouTube prezentujący treści z języka polskiego w oparciu o podstawę programową, obowiązującą uczniów klas siódmych i ósmych oraz omówienie lektur szkolnych.
https://www.youtube.com/channel/UCJYqyi1HrPZ0B8X0R_xbJew/videos
Wiedza z Wami podstawówka.
Filmiki tutaj publikowane mają na celu powtórzenie wiedzy z lekcji, jej rozszerzenie oraz przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty.
https://www.youtube.com/channel/UCJYqyi1HrPZ0B8X0R_xbJew
Nellamała reporterka – filmy z różnych stron świata.
https://vod.tvp.pl/website/nela-mala-reporterka,13364434
Mapy świata – różne rodzaje map dla poszczególnych krajów, kontynentów oraz całego świata.
https://www.mapaswiata.pl
Pozdrawiam serdecznie Bogumiła Pierzchanowska
Szanowni Państwo!
Nasze dzieci coraz więcej czasu spędzają przed szklanym ekranem: telewizora i komputera. Ostatnie miesiące spowodowały, że ten czas niebezpiecznie się wydłużył. Musimy im dać alternatywę w postaci innej, atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu – czytania.
Wielu ludzi chociaż umie czytać - nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nie ma tego nawyku. Mówi, że nie lubi czytać, chociaż tak naprawdę nigdy nie próbowało. Nawyk czytania i miłości do książek należy kształtować w dzieciństwie. Jeśli chcemy, aby sztuka czytania nie zanikła, powinniśmy zachęcać dzieci do sięgnięcia po książkę. Musi być to jednak książka atrakcyjna. Nie należy ograniczać do zestawu proponowanego w lekturach obowiązkowych.Dzieci na samo słowo “lektura” reagują dość niechętnie, chociaż wiele książek z zestawujest naprawdę ciekawych. Towarzystwo Inteligentnej Młodzieży, portal BUKBUK i Fundacja EDICO proponują:
ALTERNATYWNĄ LISTĘ LEKTUR
Zawiera ona tytuły książek bliskie dzieciom i młodzieży. Znajdziemy tam pozycje klasyczne, które Państwo pamiętają z własnego dzieciństwa i nowości. Są dostosowane do różnych zainteresowań i potrzeb młodego czytelnika. Może właśnie na tej liście znajdzie się książka, dzięki której Państwa dziecko rozpocznie jedną z najpiękniejszych przygód w życiu - czytanie? Książki są podzielone na kategorie wiekowe. Alternatywną Listę Lektur znajdą Państwo pod linkami:
https://bukbuk.pl/2021/01/alternatywna-lista-lektur-przedszkole/
https://bukbuk.pl/2021/01/klasy-1-3-alternatywna-lista-lektur/
https://bukbuk.pl/2021/01/alternatywna-lista-lektur-klasy-4-6/
https://bukbuk.pl/2021/01/alternatywna-lista-lektur-klasy-7-8/
Pozdrawiam serdecznie i życzę wspaniałych czytelniczych odkryć.
Bogumiła Pierzchanowska
Szanowni Państwo,
Najczęstszą poradą, jaką otrzymują rodzice, gdy pytają, co robić, by dziecko czytało, to: dawać przykład i czytać samemu. Jako drugi czynnik wymienia się obszerną biblioteczkę domową. Wydaje mi się, że są jednak ważniejsze sprawy wpływające na to, czy uda nam się w dzieciach zaszczepić gen "mola książkowego”.
Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, to zdolność do czytania książek. Nie wszystkim radość z czytania przychodzi z taką samą łatwością. Jednym przyjdzie to naturalnie, z innymi trzeba to wypracować. Są też obiektywne czynniki utrudniające czytanie: nierozpoznana wada wzroku, wada słuchu, trudności z koncentracją. Jeśli obserwujemy, że dziecko stroni od książki, najpierw trzeba sprawdzić, czy coś mu nie przeszkadza w korzystaniu z czytania. Dziecko musi mieć stworzone odpowiednie warunki do czytania. Na co zwrócić uwagę?
Czytanie książek nie może się kojarzyć z obowiązkiem lub karą. To powinna być przyjemność.
Ważne są: dobrze dobrany czas, miejsce, okoliczności.
Dzieci uwielbiają słuchać, rozmawiać z rodzicami. Dobrze jest podczas rozmowy opowiedzieć początek historii, której zakończenie wspólnie przeczytamy.
Warto zwrócić też uwagę na konkurencyjne bodźce, czyli rozrywki, które są łatwiejsze niż czytanie książek. Do takich należą: oglądanie filmów, gry komputerowe, zabawy smartfonem i wiele innych. To normalne, że czytanie nie wygra z prostymi, nie wymagającymi wysiłku rozrywkami. Starajmy się rozsądnie “zarządzać” tymi przyjemnościami.
Nie uczmy dzieci od najmłodszych lat korzystania z możliwości telefonu. Naprawdę nie ma w tym nic złego, że dwuletni maluch nie trzyma dumnie w rączce smartfona. To nie jest szczególny powód do dumy. Za to powodem do dumy jest, że trzyma książkę.
Uczmy dziecko koncentracji. Nadmiar bodźców pobudza i nic dziwnego, że nie można się skupić nad krótkim nawet tekstem. W koncentracji pomagają wspólne gry planszowe, układanie puzzli, spacery.
Polecam jeszcze jeden niezawodny sposób na zachęcenie dzieci do czytania. Jest to doskonały kanał na YouTube “Zaksiążkowane”. Zuza i Tola to siostry, które tak bardzo kochają książki, że postanowiły podzielić się swoją pasją z innymi. W listopadzie 2019 roku stworzyły kanał, na którym opowiadają o swoich zainteresowaniach. Przyznam, że każdy kolejny filmik oglądam z prawdziwą przyjemnością. Serdecznie polecam. Poniżej link do jednego z odcinków. Gwarantuję, że później ręka mimowolnie będzie “klikała” kolejne odcinki:
https://www.youtube.com/watch?v=sNeIC5Nx8wM&list=PLFDslNJ8Vnq6kGcdFGyTDVobaHNUWQ9LI&index=2
Natomiast Państwu polecam kanał “Literaccy”, prowadzony przez rodziców Zuzy i Toli. Porcja pozytywnej energii na cały tydzień, nawet dla tych osób, które nie lubią czytać. Zawsze może się to zmienić. Poniżej link do jednego z pierwszych filmików, w którym prowadzący opowiadają o książkach, które zmieniły ich życie:
https://www.youtube.com/watch?v=JPKuwD1N_-E
Przypominam jednocześnie, że zbiory biblioteki szkolnej są dostępne w okresie nauki zdalnej Wystarczy zamówić tytuł przez:
a następnie odebrać zamówione książki w szkole.
Pozdrawiam serdecznie
Bogumiła Pierzchanowska
Szanowni Rodzice/Opiekunowie.
Książki o wychowaniu dzieci nie tylko poszerzają naszą wiedzę, ale sprawiają, że poznajemy punkt widzenia dziecka i możemy się dowiedzieć, jakich błędów możemy uniknąć. Oczywiście nigdy nie są one prostą receptą na rozwiązanie wszystkich problemów, ale mogą podpowiedzieć nowe rozwiązania. Zanim przedstawię swój subiektywny (przyznaję) ranking, zapraszam Państwa w niezwykłą, wirtualną, podróż do najpiękniejszych bibliotek świata. Są to prawdziwe klejnoty architektoniczne, w których można zapomnieć o całym świecie, nie tylko z powodu imponującego księgozbioru, ale i unikalnego wystroju:
Zachęcam Państwa również do przeczytania interesującego wywiadu Ireny Koźmińskiej z Michaelem Medvedem o tym, jak chronić nasze dzieci przed dramatycznym i drastycznymi aspektami życia. Bardzo interesujący tekst:
Polecam również artykuł o technikach relaksacyjnych, które można wykorzystać podczas wspólnych zabaw z dziećmi:
https://pieknoumyslu.com/techniki-relaksacyjne-gry-dzieci/
Życzę miłej lektury. Pozdrawiam serdecznie.
Bogumiła Pierzchanowska
Szanowni Państwo.
Jeśli z powodu przedłużającego się pobytu w domach, zachodzicie w głowę, jak zorganizować dzieciom czas(i nie zwariować!).Jeśli macie już dość słów “Mamo, Tato nudzę się...”, przedstawię kilkapropozycji, które mogą pomóc w tej sytuacji.
Co można robić w domu z dziećmi? Coraz częściej brakuje nam pomysłów na kreatywne spędzanie czasu.Próbujemy organizować pracę, naukę i czas wolny. Bywa ciężko. Ciasnota, znudzenie, niedostatek ruchu, lekcje online, brak kontaktów towarzyskich... Trudna sytuacja to jednak szansa na budowanie dobrych relacji z dziećmi. Można zrobić to, na co zawsze brakowało czasu. Zróbmy wszystko, by nasze dzieci wyszły z tego doświadczenia mocniejsze. Oto kilka pomysłów na wspólną zabawę.
Rodziców i Opiekunów uczniów klas I – III zachęcam do udziału w bardzo ciekawej akcji “Czytanie na drugie śniadania”. Inicjatywa została zaproponowana przez Krakowskie Biuro Festiwalowe w ramach działań związanych z literaturą. Od poniedziałku do piątku, około godziny 9:30, na kanale youtube.pl można wysłuchać fragmentów książek czytanych przez autorów powieści dziecięcych i młodzieżowych,(oczywiście spotkania z pisarzami są dostępne w dowolnym czasie). Joanna Olech, Grzegorz Kasdepke, Michał Rusinek, Maciej Wojtyszko, Wojciech Widłak - to nazwiska niektórych tylko wybitnych polskich autorów, którzy czytają fragment swoich książek. Jestem przekonana, że zobaczenie znanego pisarza, który czyta zabawne i pogodne historie w domowym zaciszu, to bardzo pozytywne przeżycie. Zwłaszcza, jeśli to robi na tle regałów z setkami książek. Polecam:
https://www.youtube.com/watch?v=EFtxDQTMhHc
Na pewno Wasze dzieci kochają występy, przebieranie się, odgrywanie ról. Warto sięgnąć po różne działania teatralne, a może zaproponować teatrzyk cieni? Zabawa znakomita. Proszę zapoznać się z krótką prezentacją takiego przedstawienia:
https://www.youtube.com/watch?v=L5pi-pv72iY
Wszystkim Państwu, których dzieci uwielbiają eksperymenty, polecam wizytę w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Oczywiście online:
http://www.kopernik.org.pl/kopernikwdomu/
Można też “odczarować” matematykę poprzez różne zabawy i działania. Matematyka na wesoło? Czemu nie? Proszę zajrzeć na stronę:
Miłośnikom przyrody (i nie tylko) polecam obserwowanie zwierząt. Można to robić w naturze, ale przecież nie wszyscy mają do tego odpowiednie warunki. Dlatego znalazłam stronę, która przekieruje nas do takich obserwacji. Proszę mi wierzyć - zabawa znakomita, a jeszcze ten spokój...
https://www.worldcam.pl/kamery/tematyka/zwierzeta
Na pewno natomiast nie mamy problemu z codzienną obserwacją ptaków, które uaktywniły się zwłaszcza po ostatnich deszczach. Niestety, niewiele osób potrafi rozpoznać głos ptaka. Może więc czas na taką naukę? Polecam strony, dzięki której rozpoznanie śpiewu kosa, słowika lub skowronka będzie bardzo proste:
Przypominam też o wielu zabawach znanych z dzieciństwa. Dzieci na pewno chętnie pobawią się w gry, w które bawili się mama i tata. Przypomnijmy sobie: bierki, grę “w kolory”, “państwa, miasta”, “ciepło - zimno”,skakankę, podchody.
Dobrym pomysłem jest wspólne tworzenie rodzinnego drzewa genologicznego, pisanie przez dzieci książeczki z ilustracjami na dowolny temat, przygotowanie zielnika, malowanie kamieni... A może krótka zabawa “7 sekund”, która polega na wykonaniu przez uczestników zabawy konkretnego zadania w siedem sekund? Jeśli zadanie nie zostanie prawidłowo wykonane, przegrywający musi dać fant, którypowinien następnie “wykupić”. Jakie mogą być zadania? Oto kilka propozycji:
A na koniec proponuję wierszyki czarujące ciszę. W końcu i nam należy się odrobina spokoju:
http://www.male-duze.pl/2018/05/wierszyki-czarujace-cisze-przedszkole.html
Pozdrawiam serdecznie
Bogumiła Pierzchanowska
Szanowni Rodzice/Opiekunowie.
Przedłużająca się kwarantanna ma ułatwić walkę z ogólnoświatową pandemią, ale jest na pewno coraz trudniejsza dla naszych dzieci. Początkowe zadowolenie z zawieszenia zajęć lekcyjnych coraz częściej przekształca się w lęk, frustrację i ogólny spadek formy psychicznej. Nie wszyscy dorośli potrafią sobie poradzić z taką sytuacją, ale jeszcze w trudniejszej sytuacji są najmłodsi. Psycholog Magdalena Śniegulska, wykładowczyni Szkoły Edukacji, uczy, jak wspierać nasze dzieci w tym trudnym okresie. Zapraszam do zapoznania się z artykułem: https://szkolaedukacji.pl/koronawirus-a-dzieci/.
Polecam Państwu również wywiad z dr Rossem Cambellem „Czy umiemy kochać dzieci?”. Tekst jest bardzo interesujący - https://calapolskaczytadzieciom.pl/dla-rodzicow/o-wychowaniu/czy-umiemy-kochac-dzieci/.
Znaczne ograniczenie życia społecznego powoduje, że na najbliższe tygodnie musimy zrezygnować z tradycyjnego uczestnictwa w szeroko rozumianej kulturze. Na szczęście z tymi ograniczeniami możemy sobie poradzić. Muzea oferują wirtualne zwiedzanie, interesujące wykłady i opowieści, które na moment pozwolą zapomnieć o trudnej sytuacji. Zapraszam Państwa, wspólnie z dziećmi, w wirtualną podróż.
Życzę Państwu miłych wirtualnych podróży i jak najszybciej – tych prawdziwych.
Bogumiła Pierzchanowska
Szanowni Państwo.
Wszyscy przeżywamy trudny czas i próbujemy sobie poradzić z niecodzienną sytuacją, która wszystkich nas zaskoczyła. Martwimy się o bardzo wiele spraw i usiłujemy na nowo uporządkować świat wokół siebie. W szczególnie trudnej sytuacji są dzieci. Przyzwyczajone do aktywności fizycznej, spotkań, zabaw, nieskrepowanych kontaktów towarzyskich, mogą czuć się przytłoczone izolacją. Może wszystkiego nie pojmują, ale pamiętajmy, że dostrzegają więcej niż nam się wydaje. Próbują oswoić strach, niepewność… My dorośli musimy Im w tym pomóc.
Doskonałym sposobem może okazać się wspólne czytanie i rozmowa. Na pewno pamiętacie Państwo ze swojego dzieciństwa, jak cenne były chwile, kiedy słuchaliście książek czytanych przez Rodziców i Dziadków. Są to chyba jedne z najwspanialszych wspomnień. Wasze dzieci też często opowiadały, że Rodzice im czytają. Bardzo to lubią. Zachęcam, by wrócić do tych cennych chwil. Przypomnijcie sobie książki z dzieciństwa. Na pewno każdy z nas miał swoją ulubioną. W domowych biblioteczkach znajdą się „zaczytane” egzemplarze, które poznawaliście z zapartym tchem. Może warto do nich wrócić, porozmawiać z dziećmi, znaleźć wieczorem moment na wspólne czytanie i rozmowę? Niektórzy mogą powiedzieć „moje dziecko nie lubi czytać”. Może nadszedł moment, by to zmienić? Gwarantuję, że czas spędzony w taki sposób, bez komputera, telewizora pomoże Państwa dzieciom i zbuduje poczucie bezpieczeństwa.
Wszystkim, którzy chcą dzieciom wytłumaczyć w prosty sposób, czym jest koronawirus, polecam darmową książkę elektroniczną na ten temat od Wydawnictwa Olesiejuk, którą Państwo znajdą pod linkiem:
Pozdrawiam serdecznie i proszę o ewentualny kontakt pod adresami: bogumila.pierzchanowska@speg.pl lub bogumila.wik@op.pl.
Bogumiła Pierzchanowska