Aktualności

20 listopada 2022 09:00 | Aktualności

20 listopada - Dzień Praw Dziecka.

 

 

 ransomizercomfileryarau.png

 

 

prawadziecka.jpg

 

W dniu 7 listopada 2014 r. - Sejm podjął uchwałę o ustanowieniu Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka. Wybrana data, czyli 20 listopada, nawiązuje do 1989 r. i przyjęcia przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych Konwencji o Prawach Dziecka. W uchwale posłowie podkreślili m.in., że to Polska już w 1978 r. przedstawiła projekt Konwencji i zaproponowała Komisji Praw Człowieka ONZ jej uchwalenie. „Był to niewątpliwie jeden z największych polskich sukcesów na arenie międzynarodowej. Przypominając szczególny wkład i rolę Polski w tworzeniu światowego systemu ochrony praw dziecka, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanawia dzień 20 listopada Ogólnopolskim Dniem Praw Dziecka” - wskazano w przyjętym w 2014 r. dokumencie.

Inicjatorami i współtwórcami Konwencji o Prawach Dziecka byli prawnicy Państwowej Akademii Nauk zainspirowani myślą Janusza Korczaka, który jako pierwszy apelował o podmiotowe traktowanie najmłodszych. Jest to najbardziej rozpowszechniony dokument dotyczący praw człowieka; podpisały go wszystkie państwa na świecie i prawie wszystkie ratyfikowały - Polska w 1991 r.

Celem Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka jest uświadamianie najmłodszym, że mają swoje prawa i powinni wiedzieć, jak z nich korzystać, a dorosłym przypominanie, że nie tylko mają te prawa zawsze respektować, ale powinni także stać na ich straży i podejmować działania wzmacniające ich ochronę. Święto to ma również zachęcać do propagowania praw dzieci i edukacji na ten temat.

 

PRZECZYTAJ:

KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA

 

W konwencji zapisane są:

  • prawo do życia i rozwoju, tożsamości, obywatelstwa;
  • prawo swobody myśli, sumienia i wyznania; wyrażania poglądów, w tym w postępowaniu administracyjnym i sądowym;
  • prawo do ochrony życia prywatnego, rodzinnego, domowego; tajemnicy korespondencji;
  • prawo do wychowania w rodzinie i kontaktów z rodzicami w przypadku rozłączenia z nimi; prawo poznania rodziców, jeżeli to możliwe;
  • prawo do wolności od tortur, poniżającego traktowania, przemocy fizycznej lub psychicznej, wyzysku, nadużyć seksualnych;
  • prawo do swobodnego zrzeszania się, pokojowych zgromadzeń;
  • prawo do odpowiedniego do wieku i stopnia rozwoju traktowania w ramach postępowania karnego;
  • prawa społeczne, w tym prawo do odpowiedniego standardu życia, opieki w instytucjach i zakładach, ochrony socjalnej, ochrony zdrowia, rehabilitacji społecznej i zdrowotnej;
  • prawo do ochrony przed wyzyskiem ekonomicznym, podejmowaniem pracy w zbyt wczesnym wieku;
  • prawo do wypoczynku i czasu wolnego;
  • prawo dostępu do informacji i materiałów pochodzących z różnych źródeł;
  • prawa do bezpłatnej nauki.




Zachęcamy uczniów, nauczycieli i wychowawców do zapoznania się z zapisami Konwencji, a także z postulatami dotyczącymi traktowania dzieci sformułowanymi przez Janusza Korczaka.


janusz_korczak.png


Janusz Korczak (właśc. Henryk Goldszmit) to postać wielobarwna. Urodzony w zasymilowanej rodzinie żydowskiej był praktykującym lekarzem, pisarzem i felietonistą, a przede wszystkim pedagogiem i opiekunem dzieci.

Wykształcony w Warszawie, Berlinie, Paryżu i Londynie z oddaniem zajmował się pomocą medyczną dla dzieci. Uczestniczył jako żołnierz w dwóch wojnach (rosyjsko-japońskiej, polsko-bolszewickiej). Bardzo chciał wziąć czynny udział w kampanii wrześniowej, ale do wojska nie przyjęto go ze względu na wiek. Mimo to we wrześniu 1939 roku nosił mundur symbolicznie podkreślając potrzebę walki. Myliłby się ten, kto w Henryku Goldszmicie doszukiwałby się instynktów przemocy. We wszystkich konfliktach zbrojnych pełnił on wszakże służbę medyczną zgodnie z przyświecającym mu posłannictwem pomagania słabym i potrzebującym.

Od początku XX wieku Janusz Korczak był szczególnie zaangażowany w problemy opieki nad sierotami. W domach sierot, które wspierał swoją pracą lub współorganizował, wprowadzał nowatorski system pedagogiczny, w którym dziecko było wyraźnie upodmiotowione. Uznawał za istotną emancypację najmłodszych oraz umożliwienie im uczenia się przez doświadczenie. Sądził, że należy pozostawić dzieciom możliwość decydowania, ale jednocześnie zrozumienia konsekwencji swoich wyborów poprzez odczuwanie i zaangażowanie emocjonalne. Stąd w korczakowskich sierocińcach istniały instytucje demokracji bezpośredniej, a także szereg inicjatyw angażujących młodych ludzi do poważnych społecznych zadań (np. wydawanie gazety).

Korczak był już przed I wojną światową rozpoznawalnym publicystą i autorem prac dla dzieci. Zajmowało go poszukiwanie idealnej koncepcji wychowawczej, a hasło szczęśliwego dzieciństwa przyświecało jego poszukiwaniom w tym zakresie. W praktyce dawał świadectwo swoim poglądom w szeregu publikacji skierowanych do dzieci, z których najsłynniejsza chyba, zatytułowana "Król Maciuś Pierwszy", stała się inspiracją do działań dla twórców Miejsca edukacji rodzinnej prowadzonego w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Ten wybitny pedagog był silnie zakorzeniony w dwóch kulturach: polskiej i żydowskiej i nigdy właściwie, bez względu na ataki nieprzychylnych mu środowisk, nie zrezygnował z podwójnej tożsamości. Przeciwnie, wskazywał swoim działaniem na to, że ponad ideowymi podziałami i światopoglądowymi dylematami stoi człowiek. Pod pseudonimem Stary Doktór prowadził w okresie międzywojennym popularne audycje radiowe, poświęcone problemom dziecięcego świata, słuchane chętnie przez Żydów i nie-Żydów.

Nie porzucił swoich idei także w getcie, gdzie heroicznie i z narażeniem życia walczył o byt swojego sierocińca i wychowywanych w nim dzieci. Mimo realnych szans na przejście na tzw. aryjską stronę i propozycji składanych w tym zakresie przez rozmaite środowiska zdecydował się na pozostanie z podopiecznymi i innymi opiekunami – do końca.

Ostatnia droga sierocińca Korczaka, z ul. Siennej na Umshlagplatz, jest opisywana rozmaicie. We wszystkich przekazach pojawia się jednak postać Starego Doktora, obecnego wśród swoich dzieci. Korczak uznawał, że dorośli powinni być w wychowaniu dzieci odpowiedzialni i prawdomówni. Spełniać się to miało poprzez wywołanie poczucia bezpieczeństwa i pokazanie dzieciom, że na dorosłych zawsze mogą liczyć. To posłannictwo Henryk Goldszmit wypełnił bohatersko do końca.

W marcu 2015 roku sądownie przyjęto 7 sierpnia 1942 roku jako oficjalną datę śmierci pedagoga i lekarza. Jego dzieło upamiętniają liczne pomniki i nazwy szkól. Idee korczakowskie są nadal wykorzystywane w pracy z dziećmi i młodzieżą.

(źródło: https://polin.pl/pl/80-rocznica-smierci-janusza-korczaka; dostęp: 18.11.2022)




PRZECZYTAJ:

PRAWO DZIECKA DO SZACUNKU


PRAWA DZIECKA według Janusza Korczaka

 

„Nie ma dzieci, są ludzie.”

                           J.Korczak

  • Prawo do radości.
  • Prawo do wyrażania swoich myśli i uczuć.
  • Prawo do szacunku.
  • Prawo do nauki przez zabawę i bycie sobą.
  • Prawo do niepowodzeń i łez.
  • Prawo do własności.
  • Prawo do bycia sobą.
  • Prawo do niewiedzy.
  • Prawo do upadków.
  • Prawo do tajemnicy.

Korczakowskie prawa dziecka są aktualne do dziś. Jego myśli, idee przetrwały do czasów współczesnych i większość z nich znalazła swoje odzwierciedlenie w Konwencji Praw Dziecka.

 

 

Przeczytano: 1811 razy. Wydrukuj|Do góry

Zdjęcia:

Filmy:

abc1
Centrum wsparcia